Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

De Aanwezige is overal aanwezig

Een reactie plaatsen

Ik kijk de laatste tijd af en toe Dream School. Het programma met Lucia Rijker waar probleemjongeren een laatste kans krijgen. Ze gaan drie weken naar school, krijgen daar les van Bekende Nederlanders en lopen tegen alles aan waar ze eerder voor wegliepen. Interessante en uitdagende televisie.

Elke keer als ik het kijk valt me op dat veel van die jongeren goedaardig en zachtmoedig overkomen. Ze praten over hun problemen en daden (leraren wegpesten, dealen, vechtpartijen) met bijna verlegen stem. Niet allemaal, maar voor mij verrassend veel wel. Ze willen vooral ook allemaal iets nieuws beginnen in hun leven.

Afschrijven

Als ik hun verhalen hoor, zou ik deze jongeren afschrijven. Als ik zie hoe ze op tv overkomen en wat anderen in hen zien, schaam ik me voor mijn oordeel. Wat schrijf ik mensen vaak af op basis van hun verleden, hun gedrag, hun anders-zijn.

Ik zou beter moeten weten, omdat ik de Bijbel lees. In de Bijbel gaat het God juist vaak om de mensen die afgeschreven zijn. Het gaat ongemakkelijk vaak over ‘de wereld’, ‘heel de aarde’, ‘de mensen’,  ‘niemand’ of juist ‘iedereen’.

Aanwezige

“HEER, onze heer, hoe machtig is uw naam op heel de aarde.”

Laatst mijmerde ik over deze tekst. Het bleef bij mij hangen, dat ‘heel de aarde’. HEER, Jahweh, Ik Ben. De God die er is, is onze heer. Hij is de Aanwezige en Zijn naam is machtig op heel de aarde. Er is op deze aarde geen plek te vinden waar Gods naam niet machtig is. Er is geen plek te vinden waar Gods naam niet verschil kan maken. Waar de Aanwezige niet verschil maakt. Dus ook geen plek waar God niet kan doordringen, niet al is.

Nergens is de aarde ondoordringbaar voor Gods aanwezigheid. De psalm is poëtisch bedoeld, maar wel waar. En misschien zijn mijn gedachten wat abstract, ze geven mij troost en moed. Op heel de aarde betekent dus ook voor ieder mens. Leef ik mijn leven alsof Gods naam op elke plek en voor ieder mens verschil kan maken? Omdat de Aanwezige overal aanwezig is?

Iedereen

Soms komen opeens de meest simpele ideeën met extra helderheid bij me binnen. Ik liep op straat te mijmeren over deze tekst, zag de mensen om me heen en dacht: God houdt echt van iedereen. Al deze mensen liggen God na aan het hart. En in elk van deze levens kan Gods naam verschil maken. In dit huis, in dit huis, in dit huis. Achter die geraniums, in die woonboot, daar in het studentenhuis.

De jongeren van Dream School. De man uit mijn kerk van bijna 70 die oprecht verwacht dat God nog grote plannen met hem gaat uitvoeren. De Hollywoodacteur. Het meisje achter de kassa.

En nu?

Ja, en nu? Ik heb de neiging me te laten raken door mooie abstracte waarheden en vervolgens moeite te hebben met de praktijk. Als het zeg maar over mensen gaat. Ga ik iedereen vertellen dat ze Jezus nodig hebben, omdat God overal verschil kan maken? Ga ik werken onder de hopelozen en afgeschrevenen? Als ik mezelf een beetje ken, is het antwoord nee.

Ik blijf stukjes schrijven over vrijheid en liefde in mijn hoek van het internet. Ik bid dat God me nieuwe ogen geeft om te zien. Oren om te horen. Mijn denken vernieuwd. God kan overal verschil maken. God houdt van iedereen. Mensen afschrijven is een keuze.

Ik moet denken aan het tussenstuk (de brug) in het lied Hosanna van Hillsong. De rest van het lied doet me niet zoveel, maar dit noem ik het HOSBEA-gebed (anders kan ik het niet onthouden):

Heal my heart and make it clean
Open up my eyes for the things unseen
Show me how to love like you have loved me
Break my heart for what breaks yours
Everything I am for your Kingdom’s cause
As I walk from earth into eternity

 

(Fotocredit: Nathan Anderson)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.