Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Foto bij blog bergrede

De Bergrede: Waarom zou je dit doen?

Een reactie plaatsen

De vorige keer (veel te lang geleden, sorry) schreef ik over de kern van de Bergrede: het leven in het Koninkrijk van God. Het gaat over het hart, het gaat over liefde, het gaat over tegencultureel zijn. Het gaat over je aanvaller mee uit eten nemen. Of zoals Dallas Willard mooi verwoord: “This is how people live who stand in the flow of God’s Life.”

Maar waarom zou je dit doen? En hoe zouden we dit kunnen? Dan komen we bij zowel het begin als het einde van de tekst waarover de preek ging waar deze blogs op gebaseerd zijn: Matteüs 5:17-48.

Vers 17: “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet en de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” Maar waarom zou je dit doen? En hoe zouden we dit kunnen? Omdat Jezus het al gedaan heeft.

Vers 48: “Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.” Maar waarom zou je dit doen? En hoe zouden we dit kunnen? Omdat God het al gedaan heeft.

Genade

Allereerst dit: soms hoor je de uitleg bij deze teksten dat het de bedoeling is dat we ons niet aan deze nieuwe regels kunnen houden, zodat we beseffen dat we niks kunnen en uitkomen bij Jezus. Het zou de genade benadrukken. Dat vind ik raar. Dat heeft Gods genade helemaal niet nodig. Ik schreef al eerder dat je Gods genade niet groter maakt door de mens naar beneden te halen.

Jezus bedoelde deze verdieping van de wetten niet als laars, om ons onder te verpletteren zodat we om hulp zouden roepen. Hij was serieus in zijn aansporing: doe dit, dit is het leven in mijn Koninkrijk. Hoe dat kan? Omdat Hij het al gedaan heeft. Door Jezus’ verzoening en overwinning, door de komst van Geest die de wet in het hart schrijft, kan dit.

Niet dat het makkelijk gaat. Het kost je iets. Het goede leven van het Koninkrijk kost je wat. Woede, lust, minachting, haat, wraak, het is soms gewoon lekker. Maar het zet je ook gevangen. Jezus zegt: Hier uitbreken kan, het kost je wat en het maakt je vrij.

Volmaakt

Jezus zegt ons volmaakt te zijn. In het licht van al het andere in deze tekst, denk ik niet dat dit een opdracht is, waar je op afgerekend wordt. Ik denk dat het een aansporing is: je kunt volmaakt zijn, omdat je hemelse Vader volmaakt is. Omdat God heel maakt, kunnen wij heel maken. Omdat God volmaakt is, kunnen wij volmaakt zijn.

Waarom zou je dit doen? Omdat leven in het Koninkrijk betekent dat je onderdeel bent van Gods missie in deze wereld. Dat is een missie van herstel, van mensen, structuren, planeet. Leven in Gods Koninkrijk is hersteld worden en herstel brengen.

Eeuwenlang

Hoe je dit zou kunnen? Omdat God het al gedaan heeft. Alle voorbeelden die Jezus in deze tekst aanhaalt zijn dingen die God al eeuwenlang zelf doet. Let maar eens op: De andere wang toekeren, meer doen dan gevraagd word, kwetsbaar blijven als je iets wordt aangedaan, geven omdat iemand iets vraagt, jezelf verzoenen met je vijand, en vooral: de onmetelijke waarde van mensen in ieder mens zien. Dat zijn de dingen die we God zien doen. In Jezus. In zijn ondersteboven, tegenculturele Koninkrijk. Doe mee, het kan!

 

Deze blog is een bewerking van een preek die ik hield in Vineyard Groningen. De preek is te zien op YouTube. Wil je mij ook uitnodigen als spreker? Leuk! Kijk op mijn sprekerspagina en neem contact op.

(Fotocredit: Griffin Wooldridge)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.