Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Foto bij blog bidden

God geeft bij het bidden antwoord (op de vragen die ik niet stel)

Een reactie plaatsen

“Roep mij aan en ik zal je antwoorden, ik zal je grote, wonderlijke dingen bekendmaken, dingen die je volkomen onbekend zijn.” – Jeremia 33:3

De Bijbel vertelt ons veel beloftes van God voor hen die bidden. De meest basic belofte is dat Hij zal luisteren en zal antwoorden. In dit vers heeft Jeremia het over die antwoorden en dat God grote, wonderlijke dingen zal laten zien, die volkomen onbekend zijn. (De Engelse vertaling gebruikt het woord unsearchable voor wonderlijk; dat plaatst bidden in de rij boven Google.)

Grote, wonderlijke dingen, volkomen onbekend. Van zo’n zin ga ik dus dagdromen. Er zijn zo veel dingen die ik zou willen weten. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat twee cellen uitgroeien tot een mens? Waar ben ik in mijn leven over twintig jaar? Hoe ziet het DNA van Jezus eruit?

Andere definitie

Ik moet toegeven dat ik nog nooit iets van God over bovenstaande dingen gehoord heb. Ik heb ontdekt dat God misschien een andere definitie heeft van ‘groot en wonderlijk’. Misschien wel dingen zo groot als ons leven, of zo wonderlijk als ons hart.

Als ik bid, zijn het namelijk vooral die dingen die ik hoor van God. Hij laat me zien hoe vaak ik nog geleid word door trots, wat de wortel van mijn woede is, wanneer ik liefde tekortkwam. Maar ook: Hij laat me zien wat ik te bieden hebben, hoe waardevol mijn hart is en wat de volgende stap is die ik in zijn plan kan zetten.

Ik merk dat God dat label ‘groot en wonderlijk’ op mij, mijn leven, mijn hart plakt. Op jou, jouw leven, jouw hart. Op zijn geliefde schepping en de mensen die naar zijn beeld gemaakt zijn. En dat God inderdaad op plekken in mijn hart komt die mij onbekend zijn. Of, om de Engelse vertaling te gebruiken, ononderzocht.

Bidden met verwachting

In de context van Jeremia gaat dit vers over de huizen en paleizen van Jeruzalem, die verwoest zullen worden door God, maar waar God de belofte geeft van het verbinden van wonden, blijvende vrede en vergeving van wandaden. Ik besef dat ik dus de tekst een beetje uit zijn context ruk. Maar ik geloof ook dat God in mijn leven de wonderlijke daden van herstel, vrede, vergeving verricht.

Dit vers zet me aan om te bidden met verwachting. De verwachting dat God antwoord geeft. Het zet me aan om vragen te stellen met de verwachting dat Hij dingen laat zien die ik mij onbekend zijn.

Ik wil nog steeds graag weten hoe het DNA van Jezus eruitzag (denk er maar eens over na: had Hij een Y-chromosoom? En hoe zag dat er dan uit?), maar het lijkt me beter om andere vragen te stellen. En mezelf de vraag te stellen: luister ik met verwachting? Luister jij met verwachting? Lukt het je om los te laten wat je zou willen horen en open te staan voor wat God je wil vertellen?

 

Deze blog is een bewerking van een overdenking voor drie weken van gebed van Vineyard Groningen.

Fotocredit: Gentrit Murati

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.