Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog geen veroordeling

Vrij in Christus: 3 x geen veroordeling voor wie in Jezus is

2 reacties

Ik vermoed dat 99% van de negatieve oordelen over Matthijs den Dekker door mijzelf wordt bedacht. Ik ken niemand anders die zo hard, streng en veroordelend voor mij is, als ikzelf. Mijn vermoeden is ook dat 99% van de negatieve oordelen waarvan ik denk dat anderen ze hebben, eigenlijk van mezelf komen. Ik projecteer mijn eigen veroordeling op anderen, zoals (om maar iemand te noemen) God.

In mijn leven ben ik lange tijd bang geweest voor God. Hij keek altijd mee of ik niet iets verkeerd deed, om mij daarvoor te kunnen veroordelen. Totdat Romeinen 8 vers 1 tot me doordrong. ‘Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is.’

Geen veroordeling

Onlangs mocht ik spreken in mijn gemeente en het ging over psalm 22. Ik gebruikte de psalm om te vertellen over Gods vrijheid. Naast psalm 22 was de kerntekst Romeinen 8:1. Het was bijzonder om te spreken over iets dat zo mijn hart raakt. Een aantal onderdelen van die preek heb ik bewerkt als blog. Dit is de derde en laatste. De eerste ging over psalm 22 en Jezus’ Koninkrijk. De tweede over wat het voor onze vrijheid betekent dat Jezus mens werd.

Geen veroordeling dus. Er is geen link tussen ook maar iets wat ik doe en mijn positie ten opzichte van God. De link tussen zonde en schaamte is verdwenen. Wat ik ook doe, niets en niemand kan mij veroordelen. Ik ben vrij in Christus. Jij bent vrij. Dat had even tijd nodig om door te dringen.

Hypocriet

Nu begint Romeinen 8 met het woord ‘dus’. Dat ene woord linkt het hele verhaal aan Romeinen 7. En als je een realistisch beeld van de mens wilt hebben, moet je Romeinen 7 lezen. In filosofische taal draait Paulus steeds weer om die kern heen: “Ik snap het niet. Wat ik wil doen lukt me niet, maar wat ik niet wil doe ik toch. Hoe zit dat?”

Paulus wordt er emotioneel van. In vers 24 roept hij uit: “Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?” Ongelukkig mens, wat een spiegel. We voelen ons niet vrij. We blijven vastzitten in zondig gedrag. Voelt het niet veel te vaak alsof we ons juist wel voor onszelf moeten schamen?

Welkom in het zelfhulpgroepje van Paulus: “Ik ben een hypocriet en ik heb hulp nodig.”

Geen veroordeling

Na Paulus uitbarsting van frustratie een nieuwe uitbarsting: “Dat doet God! Dank aan hem door Jezus Christus, onze Heer!” Paulus zelfhulpgroepje blijkt een Godhulpgroepje.

Dank aan God, Hij doet het, door Jezus Christus.

Dus …

Dus is er geen veroordeling. Door God die het doet. Door God die het gedaan heeft. Voor wie in Christus Jezus is.

Niet onbelangrijk trouwens, dat in Christus Jezus zijn. Het is een van de paradoxen van het geloof: jezelf verbinden aan Jezus en hem gehoorzamen, maakt je vrij. Kies dus om Jezus te vertrouwen, als je dat nog niet gedaan hebt. Het is voor iedereen en je kunt er niks aan doen om het te verdienen. Je kunt het alleen aanvaarden als een gratis cadeautje. Ik zeg: doen!

Drie subkopjes van mij onder Romeinen 8:1.

1. Er is geen veroordeling voor wie je bent

De momenten in mijn leven dat ik me waardeloos voelde zijn niet te tellen. Ik ben heel goed in ‘Ik wou dat ik niet … was’. Ik wou dat ik niet zo onzeker was, zo verlegen, zo trots.

Wat is jouw ‘Ik wou dat ik niet … was’? Vul maar in. Ik wou dat ik niet zo zwak was, zo stom, zo verkloot. Ik wou dat ik niet worstelde met mijn seksualiteit of genderidentiteit. Of: Ik wou dat ik niet de oudste was thuis, die geen kind kon zijn en het vertrek van mijn vader moest opvangen.

Heb je het gevoel dat je steeds een show opvoert? Dat je waardeloos bent? Dat je moet verstoppen wie je diep van binnen bent, helaas ook in de kerk?

Er is geen veroordeling voor wie je bent. Je bent aanvaard door God. Geen schaamte, schuld of angst nodig. Jezus zegt: Niets kan je scheiden van de liefde van de Vader. Niets. Niet je eigen zonde. Niet het feit dat je je leven niet op orde hebt. Ook niet je diepste beerput van geheimen.

2. Er is geen veroordeling voor wat je hebt gedaan

Als ik vroeger iets verkeerd deed, voelde het alsof ik het eerst goed moest maken, voor ik God weer onder ogen kon komen. Ik moest boete doen en laten zien dat ik het meende. Alleen op zo’n manier durfde ik weer te bidden. Maar God zegt: Doe maar niet. Kom als eerste bij mij, meteen, want ik heb het voor altijd goed gemaakt met jou.

Misschien heb je het gevoel dat God nog steeds naar je verleden kijkt. Dat doet Hij niet. De enige die dat doet is die ‘heerser over de dood’ uit Hebreeën 2 van vorige week. En dat was precies degene die verslagen is.

De Bijbel zegt overigens wel dat de Geest ons overtuigt van zonde. Het is nodig dat we zien wat we verkeerd doen, waar we zonde moeten belijden. Maar overtuigen van zonde is iets anders dan veroordelen. De link tussen zonde en veroordeling is verdwenen.

3. Er is geen veroordeling wanneer je faalt.

Als je in Christus Jezus bent, heb je een nieuwe identiteit. Je bent een vrij kind van God. Jezus noemt je nota bene zijn broeder of zuster! Er is geen enkele reden om daar ooit aan te twijfelen. Jij houdt Jezus niet vast, Jezus houdt jou vast.

Nou is een nieuwe identiteit mooi en aardig (heel mooi en heel aardig!), maar leven uit die identiteit is vaak moeilijker. We struikelen. ‘Wat ik niet wil doen, doe ik toch.’ Dat is de grote strijd. Het is realiteit en het kan behoorlijk pijn doen.

Laat het goed tot je doordringen dat er geen veroordeling is wanneer je faalt. Je bent vrij om je leven te leiden en te groeien in leven met Jezus. Er is oneindig veel ruimte voor verkloten, voor falen, voor opstaan, voor babystapjes. Voor meedogenloos eerlijk zijn met God, zoals David in Psalm 22. Ik geloof dat God geen vingerknipgod is, met een wonder hier en daar en in een vingerknip zijn we veranderd en volmaakt. Nee, God is een God van de processen, die prima kan omgaan met de zooi van halverwege de verbouwing.

 

Er is geen veroordeling. Je bent vrij in Christus. Daarom wilde ik soms dat ik zo’n feeënstaf had, met een ster en glitter. Dan huppelde ik door de wereld en tikte jou en anderen op het hoofd: Je bent vrij, je bent vrij, je bent vrij.

Die feeënstaf heb ik niet, maar… Je bent vrij.

 

(Fotocredit: Tom Pumford)

2 thoughts on “Vrij in Christus: 3 x geen veroordeling voor wie in Jezus is

  1. Amen!
    Bedankt, Matthijs. Precies wat ik nodig had. Ik wist het al, maar blijkbaar moet ik dit keer op keer weer horen. (Iets met hardleers….)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.