Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog rust

Gestrest? God gebiedt chronische rust

Een reactie plaatsen

Er is altijd iets te doen, vertelt Hornbach me. Gelukkig ben ik geen klusser, want ik zou er gek van worden. Er is altijd iets te doen. Het is de boodschap van deze tijd en deze samenleving. Er is altijd iets te doen. Dus ga maar aan de slag! Er is altijd iets te beleven, iets te ontdekken, iets te zien, te horen, te spelen, te ondergaan, te moeten, te willen, te voelen, door te scrollen, weg te swipen, in te nemen, te proeven, te ruiken. En we gaan weer door, zonder rust. Kijk hier! Doe dit! Er is nog meer nieuws! En het is breaking! Ping, zegt je telefoon. Ping! PING!

In mijn directe omgeving ken ik minstens vijf mensen die de afgelopen drie jaar een burn-out hebben gehad of oververmoeid waren. Stress is altijd aanwezig. Nog een deadline, nog meer lawaai, nog een krantenkop die op je angst inspeelt. Verwachtingen van jezelf en anderen, een hoge lat, een lage drempel. “Ach, je kunt toch ook nog wel…”

Stress leidt tot klachten als een hoge bloeddruk, chronische hoofdpijn of rugpijn, hyperventilatie en paniekaanvallen. Je bent altijd moe, vaker ziek en hebt moeite met je spijsvertering. Het zijn symptomen van chronische stress. Wat mij betreft is stress een moderne Westerse epidemie. En een serieuze. Van stress gaan mensen dood.

Rust

Daarom moeten we praten over rust. Daarom gaat het in de Bijbel over rust. En daarom geeft God een gebod om te rusten. Je moet rusten, elke week, als een teken, als een herdenken, als een ritme van het leven. Dan heb ik het natuurlijk over de sabbat. God gebiedt chronische rust.

God weet dat rust ons menselijk maakt. Rust maakt alles mogelijk: werk, relatie, gezinsleven, creativiteit, gezondheid. Deze dingen staan onder druk door stress en hebben baat bij rust.

Uitbannen van haast

Iemand vroeg aan Dallas Willard, een bekende christelijke filosoof, naar een aantal tips die echt zouden helpen in het groeien in geloof en in de relatie met Jezus. Zijn antwoord was: You need to ruthlessly eliminate hurry from your life.

Dat was alles. Dat was de enige tip. Dit is het belangrijkste wat je kunt doen om je geloof (en je relatie, gezinsleven, gezondheid etc.) te verbeteren: Het genadeloos uitbannen van haast.

Bloedserieus

Er zit een diepe waarheid in deze woorden. En ik geloof dat die waarheid dicht bij het hart van God ligt. Daarom het gebod tot een sabbat. God neemt die sabbat namelijk bloedserieus; het is het ultieme symbool van rust in de Bijbel. Hij noemt het ‘mijn sabbat’. Het is blijkbaar zijn dag. Op het niet houden van de sabbat stond de doodstraf.

God noemt het een eeuwig verbond, voor altijd. Hij ziet het als een teken tussen hemzelf en het volk Israël. Het was een teken dat God hen heiligt en alles mogelijk maakt. Niet henzelf, niet hun werk. Het was ook een teken voor de volken om hen heen, dat Israël anders was, omdat hun God anders is.

Praktisch

De Amerikaanse voorganger John Mark Comer hield een prekenserie en schreef een boek over die woorden van Dallas Willard: Ruthlessly eleminate hurry from your life. Hij geeft drie praktische tips voor mensen die verlangen naar meer rust in hun leven. Ik geef ze aan je door:

  • Rem af, in elke aspect van je leven. Ban genadeloos de haast uit. Leef langzamer en met meer aandacht.
  • Kies voor simpel leven. Wees tevreden met wat je hebt. Lees eens wat over minimalisme. Kijk naar wat er echt belangrijk voor je is en doe de rest weg.
  • Hou een sabbat. Neem elke week een dag of dagdeel vrij om rust te houden. Rust met God. Dat kan op de zaterdag, de zondag of doordeweeks. Maar stop elke week bewust met wat je doet.

We verlangen naar meer rust. De rust van God is een rust die voedt en vult. Echt, diepe rust vinden kan door wie God is en kan gevonden worden in wie God is. Daarover, en over de sabbat, een volgende keer meer.

Deze blog is een bewerking van een preek die ik op 29 december hield in Vineyard Groningen. Je kunt de hele preek (in het Engels, ongeveer 30 minuten) terugluisteren op de site.

 

(Fotocredit: Aarón Blanco Tejedor)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.