Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

god als ijsberg

Niet de God van buitenaf, maar God als een ijsberg

Een reactie plaatsen

CaponIemand die zowel Episcopaals priester is als chef-kok heeft al snel mijn sympathie. Als je dan ook nog eens boeken schrijft over het radicale van genade, ben ik fan. Zo iemand is Robert Farrar Capon, priester en kok. (Hij schreef onder andere een boek The Supper of the Lamb, met theologische essays en recepten.) Ik haalde Capon al eerder aan met een citaat over de kerk.

Capon schreef in één van zijn boeken (Kingdom, Grace, Judgment, pagina 426 en verder) over hoe we in het algemeen naar Gods ingrijpen in deze wereld kijken, hoe het anders kan en hoe dat beïnvloedt hoe we naar God en naar de verhalen uit de Bijbel kijken. In de veertigdagentijd preekte ik over de intocht in Jeruzalem (Johannes 12:12-19) en het is belangrijk voor mijn preek (en dus de komende blogs 😊) om naar de inzichten van meneer Capon te kijken.

Daar gaan we.

God in de hemel

Laten we een lijn tekenen van A tot Z. Dit is de geschiedenis van de wereld, van het begin tot het eind, van de schepping tot het einde van de tijd.

De vraag is dan: Hoe stellen we ons Gods machtige daden in de geschiedenis voor? Meestal zien we God als God, Alfa en Omega, boven de geschiedenis. God in de hemel. Op deze manier kunnen we de momenten dat God en onze wereld elkaar snijden voorstellen als lijnen van boven naar beneden. Gods zichtbare werk rond de schepping, Abraham, Mozes, Jezus, de Wederkomst en heel veel daartussen.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit. Lekker plaatje toch?

Het probleem met dit beeld is dat we God zien als iemand buiten de geschiedenis, die ingrijpt van buitenaf en dan weer vertrekt. Hij klaart zijn klus op een aantal specifieke momenten in de tijd.

God als ijsberg

Er is echter nog een andere manier om hiernaar te kijken. Laten we de hele geschiedenis, van A tot Z, tekenen als een wateroppervlak. Maar nu plaatsen we God niet daarboven, ingrijpend van buitenaf. De analogie die ik van Capon overneem is die van de ijsberg.

Wat weet je over ijsbergen? Het eerste wat je altijd hoort is dat ze voor 9/10e onder water verborgen zijn. Zelfs als we het niet zien, is God er. En elke historische uiting van hem, is een punt van de ijsberg die boven water uitsteekt.

De Aanwezige

Wat je nu krijg is niet een God die van buitenaf ingrijpt, maar een God die aanwezig is in de geschiedenis, die hetzelfde is. En hij laat zich zien op specifieke momenten in de tijd. Elke keer als we iets boven het wateroppervlak zien, is het deel van dezelfde God. Elke manifestatie van God is een manifestatie van de volledige God.

Het is niet zo dat er hier en daar een openbaring is en daar nog een, die elkaar vervangen of aanvullen. Elke punt van de ijsberg is hetzelfde. Dezelfde God, aanwezig in de schepping, in de geschiedenis. Wanneer je dus iets van God ziet, zit daar altijd het hele wezen van God onder.

Zichtbaar maken

Snap je wat dit betekent?

Dit is waarom Johannes kan zeggen dat Jezus het mens geworden Woord is; hetzelfde Woord dat de aarde tot bestaan sprak. Daarom kan Paulus in 1 Korintiërs 10:4 van de Joden in de woestijn na de uittocht zeggen: “Ze dronken uit de geestelijke rots die hen volgde – en die rots was Christus.” Om deze reden kunnen we Jezus in de Hebreeuwse Bijbel vinden en Israëls Jahweh in wat Jezus zegt en doet. Het is allemaal dezelfde ijsberg, zichtbaar op specifieke momenten.

Dit is ook de reden waarom de Jezus die we zien in de intocht in Jeruzalem staat voor de hele God zoals we die kennen. De intocht in Jeruzalem is een zichtbaar maken van het soort Messias dat Jezus is. Het is namelijk allemaal één God, die één verhaal schrijft in de geschiedenis van de wereld. Gods verhaal is overal. Over die Messias gaan we het de volgende keer hebben, over Gods verhaal in deel drie.

 

Deze blog is een bewerking van een deel van mijn preek in Vineyard Groningen over de intocht in Jeruzalem. Je kunt eventueel de hele preek (in het Engels) beluisteren op de site van Vineyard Groningen (leuk als podcast!).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.