Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

vragen wat je al hebt - feest

4 dingen waar je God niet meer om hoeft te vragen (omdat je het al hebt)

6 reacties

De oudste zoon (en dan weet je meteen over welke oudste zoon uit de Bijbel het gaat) had ook wel een feestje willen bouwen. Met zijn vrienden, chillen, kruik goede wijn erbij. Maar ja, wat is een feest zonder vlees? Nooit kreeg hij van zijn vader een geitenbokje en dan is de lol er gauw vanaf. Geen geitenbokje, geen feest en in de relatie tussen vader en zoon verbittert iets.

De vader ziet het anders. Feest vieren met vrienden? Doen! Geitenbokje, goede wijn? Prima, helemaal top! Pak maar. Alles wat van mij is, is van jou. Daar hoef je toch niet om te vragen? En al helemaal niet te wachten tot ik het je geef.

Je hebt het al

Je hebt het al. Dat is feitelijk de uitspraak van de vader. En aangezien de vader symbool staat voor de Vader, geloof ik dat God vaak hetzelfde tegen ons zegt. Je hebt het al.

Zo zegt Galaten 4:1 dat een erfgenaam al de eigenaar van de hele erfenis is. En dat het daarom bijzonder jammer is als hij zich als een slaaf gedraagt. Romeinen 8:16 en 17 zegt dat we samen met Jezus erfgenamen zijn van God. Niet worden, maar zijn.

Kind van God

Ik geloof dat dit 4 dingen zijn waar je God niet meer om hoeft te vragen omdat je het al hebt.

Voor iedereen? Galaten 4 zegt: Als je door Jezus kind van God bent. Maar ben je kind van God? Ja, als je kiest om met en voor Jezus te leven. En de meeste lezers van mijn blog doen dat, met volle overgave en gepassioneerd, of schoorvoetend en gedesillusioneerd.

Heb je er nog niet voor gekozen om met Jezus te leven? Dan volgt hier een op deze site zeldzame ‘oproep tot bekering’: Moet je doen! Het maakt je kind van God. En als je kind van God bent, heb je de volgende dingen al in de pocket. Het is een mooi lijstje!

1. Eeuwig leven

Een van de beste bijbelteksten die ik als kind uit mijn hoofd geleerd heb, was Johannes 5:24: Wie in Jezus gelooft, heeft eeuwig leven. Dus ook hier niet: krijgt na zijn dood het eeuwige leven. Je hebt eeuwig leven. Jij, kind van God, achter je computer of met je smartphone in de hand deze tekst lezend, houdt nooit meer op te bestaan. Het eeuwige leven is al begonnen, je bent gered.

2. Vergeving

Ik geloof stevig dat er voor iedereen altijd vergeving beschikbaar is. Jezus stierf voor de hele wereld. Die vergeving heb je dus ook in de pocket. Maar niet zomaar. Het is belangrijk je fouten en misstappen te belijden. Je hoeft niet om vergeving te vragen, alsof God daar ja of nee op kan antwoorden. Maar wel is aan jou de keus de vergeving te aanvaarden die er is. Dat is een andere mindset.

3. Gods aanwezigheid

Hoe vaak bid ik wel niet of God erbij wil zijn? Bij de dienst, bij het gesprek, bij de evangelisatieactie, bij mijn werk, bij mijn blog. Jezus is er duidelijk over: “Ik ben met je, alle dagen.” Het helpt mij om God te danken dát Hij erbij is. Om vervolgens aan de slag te gaan met die gedachte in mijn achterhoofd en contact te houden met Hem terwijl ik bezig ben.

4. De heilige Geest

Ik geef toe: deze is tricky. Ik ga me niet branden aan de meningsverschillen over al dan niet doop met de Geest. En ik geloof dat je inderdaad om de Geest kunt en moet vragen. Ik heb hem er hier toch tussen staan omdat ik vaak mensen tegen ben gekomen die keer op keer vragen om de Geest. Uit twijfel en angst dat ze Hem toch niet zullen ‘hebben’. Lukas 11:11-13 vertelt dat God de heilige Geest geeft aan wie daarom vragen. Punt. Vertrouw erop dat de Geest dan gaat werken in je leven. Ook als je niets merkt.

Leven als kind

Is het verkeerd om om deze dingen te vragen? Welnee.

Mijn punt is, dat erom vragen het idee kan geven dat het er nog niet is. En met dat idee kun je zomaar gaan leven alsof je het nog niet hebt. En leven alsof je het niet hebt, is de valkuil van de oudste zoon. Vergeven, de Geest? Misschien wel, misschien niet, als het Gode behaagt…?

Je loopt het risico te leven als slaaf, terwijl je kind bent.

6 thoughts on “4 dingen waar je God niet meer om hoeft te vragen (omdat je het al hebt)

  1. Helder en duidelijk stukje. Heb het mijn vrouw voorgelezen. Dank hiervoor. We zijn koningskinderen en moeten het ons toeëigenen. En zeker niet af gaan op gevoel. Want dat is ook een grote valkuil. Want vaak is geloven in Jezus en dat Hij bij je is tegen beter weten in. Er staat geschreven in de bijbel dat geloof de zekerheid is van de dingen die je niet ziet. Jij weet beter dan ik waar dat staat. Wat mij betreft mag je vaker van deze verhelderende stukjes schrijven. Enorm bemoedigend dus heel erg bedankt.

  2. Mooi Matthijs. Vooral die laatste zin.

  3. Goed stuk Matthijs. Goed om weer eens aan herinnerd te worden, want op de oudste zoon lijk ik wel een beetje.
    Lastig om op maat te leven en niet onder de maat. Ik ga het weer eens proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.