Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog leven

Wat het voor mij betekent dat God de God van het Leven is

2 reacties

God is de God van het leven. Leven met een hoofdletter L. “God geeft Léven,” zeggen mensen dan en ze kijken er betekenisvol bij. Alsof ze willen zeggen: “Waarom ben je nog niet zo Blij als ik?!”

Het klopt natuurlijk. God is de God van het leven. God geeft leven. Maar wat betekent dat? Er zit een enorme lading en diepgang in het woord ‘leven’ in de Bijbel, waar we ons nog flink op kunnen uitleven (leuk hè, woordspelingen, ik leef er helemaal van op!). Ik vertel vandaag iets van wat het voor mij betekent dat God de God van het leven is. Waarschuwing:

het wordt waarschijnlijk net zo’n chaotische blog als die over Jezus laatst.

Eerst dit: Een van de overtuigingen die steeds onwrikbaarder in mijn geloofsleven komt te staan is dat Gods liefde gaat over vrijheid en aanvaarding. En dat het aan ons is om de vrijheid die we ontvangen door te geven. Vrijheid voor wat? Vrij om het volle leven met God te leven.

Leven is aards

Voor mij is leven met God op een heel basaal niveau verbonden met het aardse, lichamelijke, menselijke, de tastbaarheid van de schepping. Denk niet dat God moeilijk gaat doen als je geniet van wat Hij in de schepping stopt. Leef met je talenten, leef met wat je plezier geeft, leef met wat de aarde je biedt.

Dit is nog het oppervlakkige deel van ‘leven’. Wel een noodzakelijk deel, als ik kijk naar hoe veel moeite ik hier soms nog mee heb. Af en toe is het nodig dat iemand tegen me zegt: “God is tof en Hij vindt je supercool. Hij ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Geniet dus van je leven.”

Het volle leven

Ik wil hier niet de rol van de geniet-gestapo spelen. Genieten is niet het hoogste doel. Wel wil ik: het volle leven met God leven en loskomen van al die foute theologie die ons benauwt. Denk niet dat God je probeert te betrappen op wat er allemaal mis gaat. Denk niet dat genieten zondig is. God geeft leven in het aardse en in het menselijke.

Ik hoor je denken: Maar het leven is niet altijd leuk! Dat weet ik. Alsnog geloof ik dat er een diepe waarheid zit in Filippenzen 4: “Laat de Heer uw vreugde blijven; ik zeg u nogmaals: wees altijd verheugd.”

Leven door dood

Een van de grootste paradoxen in het christelijk geloof is dat God leven geeft door dood te gaan. En aan ons vraagt om samen met hem dood te gaan om leven te krijgen. Dat is waar de doop naar wijst (en waarom onderdompeling zo’n krachtig symbool is).

Dat is ook waar de geniet-gestapo vastloopt: sterven om leven te krijgen. Dat er leven en genieten zit in de beperking. Dat je ego laten doodgaan leven geeft en dat je vastbinden aan degene die Leven is, vrijheid geeft.

Die oppervlakkige laag van leven leer ik, juist omdat er een dieper Leven is. God is leven, want God is anti-dood. En als dat te abstract klinkt, probeer het dan eens te zien als: God is anti-doods, anti-doodsheid. Anti-doodsheid in je leven. Dan heb je al sneller door dat sommige vormen van vrijheid doodsheid opleveren en andere vormen leven.

Dingen die je vullen

Daar komen die twee lagen van leven samen. Genieten van investeren in die ene relatie met die ene vrouw of man. Dan leef je in de vreugde die jullie verbond jullie geeft (verbinden voor meer vrijheid!), omdat je tegen elkaar gezegd hebt dat je elkaar niet laat gaan. Dan geniet je van eten en drinken en vrolijk zijn, zonder je schuldig te voelen over dat het zo oppervlakkig klinkt.

Dan gaat het over gewoon simpele leuke dingen doen, en daarvan genieten. Dingen die je goed doen. Dingen die je vullen in plaats van je leger achterlaten. Desnoods lekker bowlen met vrienden.

Geniet van elke dag kleine stappen zetten en dingen te zien ontwikkelen. Geniet van minder maar lekkerder in plaats van meer. Geniet van dingen die je dichter bij anderen brengt. Dat is leven.

Het gekke is dat dat leven, die vrijheid, best wel ingewikkeld is. Op de een of andere manier zijn we zo gewend aan wat ons leegzuigt, dat anti-doodsheid moeite kost.

Hij Is

Laatste gedachte. God is aanwezig in het leven, omdat Hij Is. Omdat Hij geleefd heeft. Hij was zelf uitzinnig van vreugde. Heeft zelf gehuild om vrienden. Hij is de God die nieuw leven koestert en de God die dood heeft zien gaan. Dan is er Leven in moeite en verdriet. Dan snappen we Fillipenzen 4:4 wat beter.

God is Leven, om zo ontzettend veel redenen. Omdat Hij het leven gemaakt heeft. Omdat Hij Is. Omdat Hij geleefd heeft. Omdat Hij opgestaan is, zodat jij op kunt staan. Omdat hij anti-doodsheid is.

(Fotocredit: Sharon McCutcheon)

2 thoughts on “Wat het voor mij betekent dat God de God van het Leven is

  1. WoW ik wil even een opmerking plaatsen dat niets van dit blog chaotisch overkomt op mij integenstelling juist je schrijft het héél helder vanuit je hart zoals God het leven bedoeld heeft. Het heeft een tijd gekost om los te komen van foute theologie , wettische denkbeelden , verkeerd vaderbeeld , de pijn van afwijzing die ik in mijn kinderjaren heb ervaren . Het is wonderlijk hoe God dit allemaal hersteld heeft in mij ik geniet daarom ook elke dag van deze vrijheid die in Hem alleen te vinden is en dat begint door elke dag kleine stappen te zetten en de juiste balans daarin te vinden .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.