Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Gods liefde alverzoening

Ik denk liever te groot van Gods liefde dan te klein #alverzoening

4 reacties

Op basis van zijn nieuwste boek God is goed en ik niet steeg Paul Young (je weet wel van The Shack/De uitnodiging en zo) bij velen met stip op hun Ketterij-Top-40. In dat boek stelt Young ten diepste niet te kunnen geloven in een God die mensen voor eeuwig in de hel laat zitten. Wat hem betreft zullen er ook na de dood uiteindelijk kansen zijn om voor God te kiezen, hoewel dat voor de een langer zal duren dan voor de ander.

Al jaren op Nummer 1 in de Ketterij-Top-40: Rob Bell. Nog zo iemand. Ik moet zijn boek Love Wins nog lezen, maar de inhoud is inmiddels wel bekend. Het kostte hem uiteindelijk zijn baan. Niet omdat hij koos voor een bepaalde kijk op de hel, maar omdat hij nadrukkelijk koos bepaalde denkbeelden niet af te wijzen.

Verkiezingsbelofte

Alverzoening is het vieze woord hier. Universalisme. Uiteindelijk wordt iedereen met God verzoend. Gevaarlijke ketterij, is mij verteld. Tot op zekere hoogte klopt dat, al is de waarschuwing vooral terecht voor een simplistische karikatuur van universalisme, waarbij iedereen maar naar de hemel gaat en afwijzing van God geen consequenties heeft en Gods gerechtigheid een loze verkiezingsbelofte blijkt te zijn.

Er wordt gewaarschuwd deze boeken vooral niet te lezen. Het is gevaarlijk hier zelfs maar over na te denken, zegt men. Onzin. Je wordt niet gered op basis van het aannemen en aanvaarden van de juiste doctrines. Je wordt gered op basis van je keuze voor en je leven met Jezus. Die Jezus die je met zijn Geest helpt onderscheid te maken.

Bekentenis

Deze blog is geen bekentenis waarin ik uit de kast kom als universalist. Ik zit namelijk niet in die kast. Ik heb te weinig gedacht, gelezen, gebeden om iets definitiefs te kunnen zeggen. Dus ga ik universalisme of alverzoening hier niet verdedigen, noch uitgebreid beschrijven.

Wel een andere bekentenis:

Ik voel me aangetrokken tot mensen die de grootheid van Gods liefde radicaal doordenken en radicaal doortrekken. Dan komen ze inderdaad vaak uit op een kijk die voor veel mensen op het randje van ketterij beweegt. Ik kan niet altijd met deze mensen mee naar het punt waar hun doordenken hen brengt, maar ik heb respect voor ze omdat ik liever te groot van Gods liefde denk, dan te klein.

Onontkoombaar

Het gekke is: Al kan ik het niet geloven op basis van wat ik in de Bijbel lees, toch hoop ik dat het klopt. Dat ze gelijk hebben, dat er uiteindelijk niets kan ontsnappen aan Gods liefde. Ze vragen me: Waarom ben je zo bezig met ‘wie niet’, in plaats van te hopen op ‘wie wel’?

Ik heb respect voor deze mensen, omdat ze me op ontzagwekkend mooie plekken brengen waar Gods liefde alomtegenwoordig, overdadig en krachtig is. Onontkoombaar. Ze rekken me uit om groter van Gods liefde te denken. Om niet alleen te denken, maar ook te voelen. Om te kijken wat er gebeurt als we nog een beetje groter denken.

En nog een beetje. En nog iets. Ongemakkelijk, iets met Hitler, nog wat verder, maar het kan toch niet zo zijn, dat…

En dan besef ik: die liefde is er ook voor mij.

 

(Fotocredit: Brittney Burnett)

4 thoughts on “Ik denk liever te groot van Gods liefde dan te klein #alverzoening

  1. hej Matthijs,

    ik denk ook graag groter van God, vooral wanneer er in mijn zeer nabije omgeving iemand besluit dat zijn leven ondraaglijk is en dat het genoeg is geweest. Wat ik in zijn situatie kan begrijpen. Het maakt het moeilijk wanneer die persoon zegt te weten dat er na het sterven niets meer is en daar ook vrede mee lijkt te hebben. IK gun hem eeuwige vrede en rust en de Tegenwoordigheid van onze God en Vader.
    God’s liefde en genade gaat veel verder dan ik kan bidden of beseffen, maar hoe zit het dan ?

    • Bedankt voor je reactie Rommy. En wat een moeilijk proces om door te maken en te zien bij iemand om je heen. Het maakt het worstelen met deze vraag zeer persoonlijk en actueel!

  2. Ha Matthijs, kan helemaal met je meegaan….eens zal alle knie zich (moeten) buigen en God zal zijn ‘alles’ en in ‘allen’
    is er grotere liefde denkbaar voor ons die deze God als Zoon niet geaccepteerd hebben maar de Allerhoogste hebben afgewezen en gedood? Hitler heeft het mensen aangedaan… wij onze God als Vader…en toch…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.