Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto brood bij blog avondmaal

Hoe ik het avondmaal zou willen vieren

2 reacties

Ik mocht in mijn kerk een keer het avondmaal leiden (een andere keer dan deze) en had een goed idee. We zouden het avondmaal niet aan het eind van de dienst doen, maar aan het eind van de worship (het ‘liedjes zingen’). Tijdens de laatste paar liederen konden mensen naar voren komen voor het avondmaal. Ik wilde het namelijk onderdeel maken van onze feestelijke aanbidding van God. Ik legde het plan voor aan de worshipleider en die zou er mee aan de slag gaan.

Op de ochtend zelf checkte ik het nog even bij hem en hij zei: “Ik vond het een heel goed idee. Ik heb een paar mooie, plechtige nummers uitgezocht voor het eind van de worship.” Nee! Dat was niet wat ik bedoelde. Ik wilde nadruk op feest en verbondenheid met God. Dat had ik blijkbaar niet over weten te brengen.

Als ik denk aan hoe ik het avondmaal zou willen vieren (en daar denk ik dus inderdaad soms over na) kom ik op deze 4 kernpunten.

Overvloedig

Tijdens het avondmaal krijg ik een miniem stukje brood of matze en een slokje uit een beker (of nog verschrikkelijker: een plastic cupje) met sap of wijn. Dit gebeurt in een plechtige sfeer waarin ik word opgeroepen eerst mijn zonden te overdenken.

Dit is echter heel anders dan het feestmaal dat het avondmaal was in de Bijbel. De maaltijd van de Heer was precies dat, een maaltijd, met het breken van brood en het drinken van wijn als onderdeel daarvan. Het was een feestmaal. We hoeven niet te blijven hangen bij de zonden, maar kunnen vrijuit spreken van de verlossing, de genade en de dankbaarheid die dat oproept.

Open

Het avondmaal is een uitnodiging de verlossing van Jezus te herdenken, te vieren. Het is de uitnodiging van Jezus aan zijn tafel. De verlossing van Jezus is voor iedereen, Jezus stierf voor ieder mens. Waarom dan restricties opleggen voor het avondmaal?

Iemand die nog geen gelovige is, kan ook Jezus’ uitnodiging aannemen. Niet lichtvaardig om lekker mee te doen, maar wel open voor de invloed van Jezus in zijn of haar leven. Jezus stierf niet alleen voor gelovigen of voor mensen die belijdenis hebben gedaan. Het aanbod is voor iedereen.

Gezamenlijk

Het gebruikelijke antwoord op restricties bij het avondmaal is de tekst waarin Paulus spreekt over mensen die ‘eten en drinken tot hun eigen oordeel’. Daar staat echter niet dat dat is omdat ze nog geen gelovige zijn. Het gaat over rijke mensen die als eerste aanwezig waren en alles al opgegeten hadden voor de arme medegelovigen aan konden schuiven.

Ze hadden het avondmaal een exclusief rijk feestje gemaakt. Avondmaal is iets gezamenlijks, van het hele lichaam van Christus. Geen puur individuele beleving, geen besloten feest.

Dankbaar

Ik snap de plechtigheid van het avondmaal wel. Het is nogal wat om te herdenken dat iemand dood gegaan is om jou te redden. Gelukkig vieren we avondmaal niet alleen met een blik op Goede Vrijdag, maar ook in het licht van Pasen.

Het is goed om na te denken over je fouten, maar het is schadelijk om niet de stap te maken naar de vrijheid die je hebt, de vergeving die er is, het herstel dat je vinden kunt. We vieren geen dodenherdenking, maar bevrijdingsdag.

Mijn ideale avondmaal

Hoe mijn ideale avondmaal er dan uitziet? In een kerksetting zou dat ongeveer als volgt gaan.

Het is het einde van de dienst. Op een aantal plekken staat een grote tafel met brood. Ciabatta, Turks brood, naan, pita’s, alles behalve gewone boterhammen. Er staan grote kannen met druivensap. (In mijn nog idealere setting is het gewoon avond en vieren we een feestmaal met wijn. Maar voor een ochtenddienst lijkt wijn me wat te vroeg.) Er is feestelijke muziek, we zingen liederen van dankbaarheid.

Iedereen is vrij om op zijn eigen tijd naar een tafel te lopen. Het liefst niet alleen, maar zoeken we anderen op om samen een flink stuk brood af te scheuren en een flinke slok sap te nemen. We zoeken elkaar op om brood en sap mee te delen en nemen de tijd om voor elkaar te bidden.

Het avondmaal loopt over in de zogeheten ‘koffietijd’. Naast het brood komt er koek en cake. Er komen schalen met hummus, smeersels, dips voor bij het brood. Er komt meer sap en drinken. Meer brood als het nodig is. Mensen praten, mensen eten, mensen drinken, mensen bidden. Er is overvloed, er is openheid, er is gezamenlijkheid, er is dankbaarheid.

 

(Fotocredit: Jonathan Borba)

2 thoughts on “Hoe ik het avondmaal zou willen vieren

  1. Wauw, Matthijs….ik doe mee!
    Heb hier ook al vaak over nagedacht, met soortgelijke uitkomst. Ik heb eens ergens deze uitspraak gelezen, over hoe wij tegenwoordig het avondmaal vieren: “Van een rijke maaltijd, met een symbolische betekenis, is het geworden: een symbolische maaltijd met een rijke betekenis…”
    Wat op zich niet verkeerd lijkt, maar wel totaal anders dan het oorspronkelijke concept.
    Waarin juist dat gezamenlijke, vierende naar voren komt, van de overvloedige liefde en genade van God, in Jezus tot uitdrukking gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.