Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

foto bij blog over koninkrijk van jezus

Jezus’ Koninkrijk en de psalm van ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?’

Een reactie plaatsen

Psalm 22 staat zo tjokvol profetieën over het lijden, sterven en koninkrijk van Jezus, dat je bijna zou vergeten dat het een psalm van David is. En in eerste instantie dus over David gaat. Dat het David was die God de vraag stelde: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?’ Als je de psalm leest, schotelt David je zijn ellende voor in ongelooflijk levendige termen. Het is een indrukwekkende psalm.

Onlangs mocht ik spreken in mijn gemeente en het ging over psalm 22. Ik gebruikte de psalm om te vertellen over Gods vrijheid. Naast psalm 22 was de kerntekst Romeinen 8:1: ‘Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is.’ Het was bijzonder om te spreken over iets dat zo mijn hart raakt. Een aantal onderdelen van die preek heb ik bewerkt als blog. Dit is de eerste.

Lees Psalm 22 hier: https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Psalmen-22

David

Het is de moeite waard de psalm eerst eens te lezen vanuit het oogpunt van David. In huiveringwekkende taal beschrijft David zijn lijden, bedreiging (Stieren! Leeuwen! Honden! Zwaarden!), zijn roep naar God, de verlamming van angst in zijn lichaam, maar ook zijn aanbidding als God hem bevrijd blijkt te hebben. Het is een psalm van lijden, bevrijding en aanbidding.

Ik denk niet dat David doorhad dat hij iets profetisch schreef toen hij deze psalm maakte. Ik weet ook eigenlijk niet of deze psalm in de Joodse geschiedenis gezien werd als een messiaanse psalm.

Jezus

Jezus maakt deze psalm echter in één klap profetisch als Hij het eerste vers citeert terwijl hij sterft: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?’ In zijn lijden onderging Jezus scheiding van zijn Vader. Het is bizar te bedenken dat één deel van de drie-eenheid gescheiden was van het andere deel van de drie-eenheid. God gescheiden van zichzelf. Hoe het werkt, geen idee, daar zijn meters boekenkast over volgeschreven. Wat mij vooral raakt is dat deze scheiding in God betekent dat niets mij kan scheiden van de liefde van God.

De psalm ‘voorspelt’ onderdelen van de kruisiging met verbazingwekkende precisie. Het gaat over beschimpt worden, te kijk staan, doorboorde handen en voeten, mensen die kleren verlootten.

Koninkrijk

Joodse mannen kenden de heilige geschriften van voor tot achter uit hun hoofd. Sommige commentaren geloven dan ook dat als Jezus het eerste vers van de psalm aanhaalt, Hij daarmee ook de hele psalm in herinnering wil brengen.

En dat is een interessante gedachte. Want als we deze tekst als een psalm van en over David lezen, gaat het over Davids persoonlijke lijden, bevrijding en zijn aanbidding als dank. Als we deze psalm lezen als een psalm over Jezus, gaat het ook over lijden, bevrijding en aanbidding. Jezus’ lijden is ook persoonlijk, maar zijn lijden leidt tot bevrijding voor de wereld. En die bevrijding leidt tot Gods Koninkrijk in de wereld, zoals we lezen in vers 29.

Gedragen

Opeens ontdekken we dat niet alleen de stukken over het lijden profetisch zijn, maar ook de tweede helft over bevrijding en Gods koningschap. En wat een diepe psalm wordt het dan! Om te lezen over hoe het er in Gods Koninkrijk aan toegaat, maar daarmee ook als opdracht over hoe wij ons moeten gedragen in dat Koninkrijk.

Dan gaat het over de zwakke, die we niet moeten verachten. Over de vernederde die we niet moeten verafschuwen. Wendt je blik niet af, maar help (vers 25).

In Gods Koninkrijk zullen de vernederden eten en worden verzadigd (vers 27). Arm en rijk knielen samen voor God en aan zijn tafel zitten (vers 30). Vers 28: Alle stammen en volken zullen zich voor Hem buigen. Er is een continue aanbidding gaande ‘in de kring van het volk’ (vers 23 en 26).

Wat een goed nieuws! Wat een mooi Koninkrijk komt er tot stand door Jezus’ lijden en overwinning. Daar staat wat David betreft maar één passend antwoord tegenover (vers 24): “Loof Hem, allen die Jahweh vrezen.”

 

(Fotocredit: Juliana Amorim)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.