Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Wat het voor onze vrijheid betekent dat Jezus mens werd

Een reactie plaatsen

Stel je voor: je staat met je rug tegen de muur. Je kunt geen kant op. Een woeste menigte stormt op je af, zwaard getrokken, schreeuwend van haat. Je ziet niet alleen mensen, maar ook een kudde stieren, horens omlaag, damp uit de neusgaten. Er rennen leeuwen tussen, de vervaarlijke tanden woest ontbloot en een kudde wilde honden, blaffend, kwijlend, happend naar alles en iedereen. Wat doe je?

Onlangs mocht ik spreken in mijn gemeente en het ging over psalm 22. Ik gebruikte de psalm om te vertellen over Gods vrijheid. Naast psalm 22 was de kerntekst Romeinen 8:1: ‘Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is.’ Het was bijzonder om te spreken over iets dat zo mijn hart raakt. Een aantal onderdelen van die preek heb ik bewerkt als blog. Dit is de tweede. De eerste ging over psalm 22 en Jezus’ Koninkrijk.

Lees Psalm 22 hier: https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Psalmen-22

Vechten, vluchten, bevriezen

In de psalm lees je hoe David de moeilijkheden waarin hij zich bevindt beschrijft. Het lijkt een scène uit een film of een avondje Dungeons & Dragons. Wat zou je doen? Vechten, vluchten, bevriezen van angst? Het lijkt erop dat David het laatste overkwam. Zijn hart smolt in zijn binnenste en zijn lichaam weigerde dienst.

Wat zou Jezus doen in bovenstaande scène?

Niks. Jezus deed niks. Hij vocht niet, vluchtte niet, bevroor niet van angst. Hij onderging de aanval en stierf.

Tijd voor een flashback. Want hoe kwamen we nou bij Jezus? Via Hebreeën 2.

Broeders en zusters

In Hebreeën 2 wordt psalm 22 geciteerd.

Vers 11 en verder: “Hij die heiligt [dat is Jezus dus] en zij die geheiligd worden [dat zijn wij dus] hebben een en dezelfde oorsprong, en daarom schaamt hij zich er niet voor hen zijn broeders en zusters te noemen wanneer hij zegt: “Ik zal uw naam bekendmaken aan mijn broeders en zusters, u loven in de kring van mijn volk.” […]

“Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om met zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel, en zo allen te bevrijden die slaaf waren van hun levenslange angst voor de dood.”

De schrijver van deze snailmail aan de Hebreeën legt Jezus de woorden van de psalm in de mond vanwege het gebruik van het woord ‘broeders’. Jezus rekende definitief af met de heerser over de dood. Wat was daarvoor nodig? Dat hij een mens werd zoals zij. We hebben dezelfde oorsprong. Jezus werd volledig mens om mensen te redden en te bevrijden, als onze broeder.

Ultieme poging

In de loop van de kerkgeschiedenis zijn er veel manieren geweest waarop mensen de dood van Jezus probeerden te begrijpen. Hoe leggen we uit wat er gebeurde aan het kruis?

Een van de metaforen waar ze mee op de proppen kwamen was om de dood van Jezus te zien als een ultieme poging van het kwaad om hem te vernietigen. Het kwaad, de duivel, stuurde alles wat hij had op Jezus af. Een groot offensief. Of, met de beelden van psalm 22, een bende leeuwen, stieren, honden, zwaarden.

Overwinning

En wat deed Jezus? Niks. Hij onderging het. Het kwaad stuurde alles wat het had op Jezus af en Jezus stierf. Basta. Jezus vocht niet terug, Jezus vluchtte niet, Jezus stortte niet in van angst. Jezus gaf zijn leven. Dood. Game, set, match, Satan.

Zo leek het. Jezus kwam echter terug. Alles wat het kwaad had, bleek niet sterk genoeg. Hij stond op, de kracht van zijn Leven was groter. En met die overwinning vernietigde Jezus het kwaad. Alle machten van de duivel bleken niet sterk genoeg.

En met die overwinning zijn wij bevrijd. (Wij? Hebreeën 2 zegt ‘allen’. Ook iets om over na te denken…) Jezus werd mens, werd onze broeder van dezelfde moeder oorsprong. Wij zijn vlees en bloed, hij is vlees en bloed. Hij heeft gewonnen, wij hebben gewonnen.

 

(Fotocredit: Nick Bolton)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.