Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Moeite met missie: Gegrepen door het goede nieuws

Een reactie plaatsen

(Even vooraf: Deze blog is wat langer dan je van me gewend bent. Het is namelijk een samenvatting van een preekje dat ik met Pinksteren in mijn kerk hield. Veel leesplezier!)

Soms, als ik het idee heb dat God wil dat ik met iemand over Hem praat, voel ik me als Mozes. Uit de Bijbel. Maar niet de Mozes die voor farao staat en hem namens God opdraagt om de Israëlieten het land uit te laten trekken. Dat zou ik wel cool vinden. “Laat mijn volk gaan!”

Nee, ik voel me meer als die andere Mozes, ook uit de Bijbel. De Mozes die op Gods roep antwoordt: “Eh, stuur toch iemand anders.” Niet ik, toch niet ik? Om met iemand over U te praten? Stuur iemand anders. “U mag zelf kiezen,” voegt Mozes er nog aan toe.

Angst

Het zit namelijk zo: Ik ben bang. Ik ben simpelweg bang. Angst. Ik ben bang om uitgelachen te worden, ik praat niet makkelijk met vreemden, ik vind het moeilijk mezelf te laten zien. Bovenal ben ik bang dat mensen me niet aardig vinden en me af zullen wijzen. Stuur toch iemand anders.

Ik werk bij LEF. Het idee van missionair-zijn is een van de pijlers van ons traject. Hiervoor werkte ik bij een organisatie voor evangelisatie. Ik heb alle theorie geleerd. Maar het voelde altijd raar: het evangelie uitleggen. Alsof ik iemands woorden herhaalde, zonder zelf helemaal de inhoud te kennen. En nog steeds vind ik het moeilijk om mezelf bloot te geven en te vertellen over wat ik geloof.

Drempel

Er is echter één vraag die me heeft geholpen om wel die drempel over te stappen. Ik hoorde hem van een spreker en geef hem nu weer door.

Dit is wat hij zei: Als dat evangelie waar is; dat verhaal dat Jezus geboren is, zijn Koninkrijk verkondigde, aan het kruis hing, is gestorven voor ons, begraven, maar ook weer opgestaan, naar de hemel oprees, waar hij nu is in glans en glorie; als dat waar is – en het ís waar – wat betekent dat nu, voor mij? Vandaag?

Of, samenvattend: We weten allemaal dat evangelie ‘goed nieuws’ betekent; wat is er goed aan het goede nieuws, voor mij?

Waar raakt het mij?

Ik ken het evangelie van haver tot gort, maar deze vraag dwingt mij steeds weer na te denken over wat het nu eigenlijk voor mij betekent. Voor mij persoonlijk. Waar raakt het mij? Betekent dat een besef van zonde en vergeving? Of het idee van schaamte of een gevoel van minderwaardigheid, waarvoor Christus ook gestorven is? Word ik blij van verzoening, vergeving, herstel, hoop voor de toekomst?

Wat mij betreft zijn dit allemaal aspecten van het evangelie. De nadruk op het feit dat we zondig zijn en vergeving nodig hebben is waar, maar sluit niet altijd aan bij wat mensen beleven. Die ene vraag leidde namelijk ook tot een vervolgvraag: Wat is er goed aan het goede nieuws voor degene met wie je praat?

Aansluiting

Deze twee vragen helpen me in geloofsgesprekken. De eerste vraag helpt me het goede nieuws te vertellen in mijn eigen woorden, niet die van een ander. Om iets vertellen dat dicht bij mijn hart ligt. De tweede vraag helpt me om aansluiting te vinden bij de persoon tegenover mij. Waar kan ik de nadruk op leggen, dat goed nieuws is voor die ander? Zondebesef is belangrijk, maar niet altijd het eerste. Als Jezus zijn weg gaat met iemand, zal Hij ongetwijfeld die gebieden ook aanroeren.

  • Wat is er goed aan het goede nieuws, voor mij?
  • Wat is er goed aan het goede nieuws, voor de ander?

Het vraagt gebed, meditatie en onderscheidingsvermogen om op beide vragen een antwoord te geven. Mijn antenne voor wat de Geest door mij wil doen en zeggen is nog altijd in ontwikkeling. Maar ik kan me steeds meer verheugen in het goede nieuws van God voor mij. En ik kan me steeds meer inleven in wat er voor de ander goed nieuws is in die rijke boodschap van de Vader.

Genade

Wat mij daarbij bemoedigt, is het volgende: Er is genade voor mensen die bang zijn. Ik was altijd bang dat ik het verbruid had, als ik uit angst een kans om over Jezus te spreken voorbij had laten gaan. Of als ik het wel had gedaan, liep ik met de vraag of het wel goed genoeg was. Er is genade voor hen die bang zijn. Er is dus genade voor mij. Romeinen 8:1: Er is geen veroordeling voor wie in Christus Jezus is.

God is liefdevol en genadig, rijk aan geduld en goedheid. Als ik bang ben, is er genade. Als ik faal, is er genade. Als ik wegloop, is er genade. (Zie Mozes, David, Jona!) God is liefdevol en genadig. Een liefhebbende Vader. En weet je wat dat ook betekent? Dat er ook weer een volgende keer komt, een nieuwe gelegenheid. En nog een, en nog een. Waarom? Omdat ik het niet verbruid heb en God mij wil blijven inzetten in zijn werk. Hij geeft nieuwe kansen om over hem te praten en uit mijn angst te groeien. Door zijn Geest, uit zijn genade.

 

Wil je mij ook eens horen, in plaats van alleen lezen? Dan heb ik hier een speciale aanbieding voor je!

(Fotocredit: Jon Tyson)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *