Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

deuren

Iedereen is een onthuller van het mysterie van Christus

Een reactie plaatsen

Blijf bidden en blijf daarbij waakzaam en dankbaar. En bid dan ook voor ons, dat God deuren voor ons opent om het mysterie van Christus te verkondigen waarvoor ik gevangenzit, en bid dat ik het mag onthullen zoals het moet. (Kolossenzen 4:2-4)

Ik zit niet gevangen, wees gerust. Ik moet bekennen dat ik dan ook weer niet zo vaak het mysterie van Christus verkondig, naast deze blog op het internet. Niet zo vaak en vrijmoedig als ik zou willen. Ik heb echter zo het vermoeden, dat ik dan alsnog niet in de gevangenis terechtkom, hier in Nederland.

Blijf bidden

Paulus roept hier op voor hem en zijn reisgenoten te bidden. Het opvallende is dat hij niet bidt dat God de deuren van de gevangenis voor hem opent, maar de deuren voor zijn boodschap. Dat hij niet bidt dat iedereen het op de goede manier zal horen, maar dat hij het op de juiste manier zal onthullen. (Hoe dan? In veel Engelse vertalingen staat: clearly. Oftewel: helder en duidelijk.)

Blijf bidden. Waakzaam en dankbaar. Het is de eerste boodschap van Paulus en een oproep voor ons: bid voor mensen die Christus verkondigen. Bid voor mensen die je kent die kerken voorgaan, evangeliseren, missionaire organisaties leiden, op straat met mensen bidden. Bid voor mensen die je niet kent, die gevangen zitten vanwege hun geloof. Bid dat het mysterie van Christus onthuld zal worden zoals het moet.

Uitlijnen

Ik wil dit vers ook omdraaien. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Paulus dit namelijk niet ook voor zichzelf bidt: “Open deuren voor mij om het mysterie van Christus te verkondigen. Help mij om het te onthullen op de juiste manier.”

Bid jij dat gebed?

Als we bidden, lijnen we onze eigen wensen en plannen uit met Gods plan. Gods plan gaat altijd over zijn koninkrijk. In dat plan heeft iedereen een rol, is iedereen een verkondiger en onthuller. Niet alleen de mensen die we kennen die kerken voorgaan, evangeliseren, missionaire organisaties leiden, op straat met mensen bidden. Iedereen.

Moed

Ik vind dit moeilijk. Introvert en conflictmijdend als ik ben. Ik heb dat gebed om Gods hulp hard nodig. Maar ik verlang er wel naar uit te lijnen met Gods plan.

Dus probeer ik waakzaam en dankbaar te zijn. Te bidden dat de Geest een deur opent (een kleine en makkelijke, graag, denk ik er dan zachtjes bij…). Ik nodig hem uit te laten zien hoe ik zijn mysterie kan onthullen op een manier die recht doet aan Jezus, aan hoe ik in elkaar zit en aan de mensen die ik ontmoet. Ik bid om moed.

Ik ben geen kenner van grondteksten, maar ik vermoed dat die laatste paar woordjes ‘zoals het moet’ een dubbele betekenis hebben. Niet alleen ‘op de juiste manier’: onthullen zoals het moet. Maar ook ‘zoals ik zou moeten’: zoals van mij gevraagd wordt.

Iedereen is namelijk een verkondiger en onthuller. Iedereen heeft een rol in Gods plan over zijn koninkrijk. Jij en ik. En dus begin ik maar weer bij het begin: bidden.

 

Deze blog is een bewerking van een overdenking voor drie weken van gebed van Vineyard Groningen. Lees de andere twee hier en hier.

(Fotocredit: Robert Anasch)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.