Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

verhalen van jezus

De vernederende en levengevende boodschap van Jezus’ verhalen

1 Comment

Als ik vroeger mijn schoen zette bij de open haard (wij hadden nog een open haard!) moest ik een liedje zingen. Een liedje voor Sinterklaas. Dan zou ik iets in mijn schoen krijgen. En als ik dan iets gekregen had, zongen we ‘s ochtends ‘Dank u, Sinterklaasje’.

Van anderen hoor ik dat ze dat niet hoefden. Gewoon schoen zetten en klaar. De volgende ochtend zat er een cadeautje in, of je nu een liedje gezongen had of niet. (Niet dat er bij mij ooit geen cadeautje in mijn schoen heeft gezeten, begrijp me goed. Maar we zongen dan ook altijd een liedje.)

Zo kan Sinterklaas opeens veel te maken te hebben met je Godsbeeld. Een voor-wat-hoort-wat-God of een ik-geef-het-gewoon-God.

Verhalen van Jezus

Vraagje:

Wat kan een verloren schaap doen om gevonden te worden? Niks, het is verloren, de herder doet het werk. Wat kan een dienaar met een schuld doen om te zorgen dat die kwijtgescholden wordt? Niks, hij vraagt het en het is de koning die het doet. (Niet dat hij het niet probeert, trouwens: ‘Sluit me niet op, ik zal het terugbetalen.’ De koning weet dat dat letterlijk van zijn levensdagen niet kan en scheldt zijn hele schuld kwijt.)

Er is nogal weinig dat je kunt doen, als we deze verhalen van Jezus moeten geloven, aan gevonden worden. Aan gered worden. Het is een kwestie van wachten. Een ander doet het werk.

Het is ontnuchterend om deze verhalen van Jezus te moeten geloven. Het is nederig-makend en ergens ook vernederend om deze verhalen te moeten geloven.

Ik kan niets doen.

Het hangt niet van mij af.

Wat een lamlendige boodschap in deze tijd van onafhankelijk en zelf-doen. Ik ga je redden, er is niets dat je kunt doen.

Vernederend

Maar waarom zei ik eigenlijk ‘vernederend’? Omdat het enige wat je blijkbaar hoeft te doen is erkennen dat je verloren bent. Op je knieën vallen voor de koning. Je zorgvuldig bedachte speech over ‘de naam zoon niet meer waardig zijn’ aan de kant geschoven te zien worden door de vader.

Opvallend vaak lijkt Jezus door gelijkenissen te zeggen: Jij bent failliet, verloren, verdwaald, verslagen, en als je dat nou erkent, kan ik je redden. Dat is bekering: ik ben failliet, verloren, verdwaald, verslagen. Ik kan niets doen, het hangt niet van mij af. Ik hoef niet eens bij de open haard een liedje te zingen.

Geen fijne boodschap. Het Bijbelse woord ervoor is zelfverloochening. Het moderne woord ervoor is loser. Waarin Jezus zelf ook weer het goede voorbeeld gaf.

Het is een bekende waarschuwing uit films: Verlaag je niet tot de methodes van de vijand, want dan ben je net zo slecht als zij. God is hier het ultieme voorbeeld van. Hij verlaagde zich niet tot de methodes van de vijand. God verlaagde zich tot loser. Hij verloor. Jezus werd failliet, verloren, verdwaald, verslagen.

Levengevend

Met een plottwist. In het grote verhaal van God wordt de loser de overwinnaar, die uiteindelijk de methodes van de vijand te kijk zet en de vijand vernietigt. Eeuwig leven geeft.

Let op: Dit gaat er niet over dat je slecht of onwaardig zou zijn en dat we elkaar dat vooral steeds weer moeten inpeperen. Je maakt Gods genade niet groter door de mens naar beneden te halen. Als schepsel van God ben je naar zijn beeld gemaakt, waardevol en uniek. Je wordt gezien.

Maar, zoals in het geval van het schoen zetten bij de open haard: De verhalen van Jezus maken duidelijk dat het niet van jou afhangt. Het gaat er dus niet om dat je slecht zou zijn, het gaat erom dat het je niet zelf gaat lukken. Je kunt niet anders dan ontvangen en je hoeft niet anders dan ontvangen. Je komt met je lege schoen bij God. Hij vindt, scheldt kwijt, omarmt, herstelt, geeft leven.

 

(Fotocredit: Jose Francisco Morales)

One thought on “De vernederende en levengevende boodschap van Jezus’ verhalen

  1. Gelukkig zat er wel altijd iets in je schoen en is de open haard intussen verdwenen.
    Én nog iets: Ik denk dat God wel blij is als wij voor Hem zingen.
    Groet, Mam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.