Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

tesla

3 redenen waarom ik voortprevel als de heidenen

3 reacties

Goede God die woont in de hemelse gewesten,

Hierbij stuur ik u mij aanvraag voor een Tesla Model S. Zoals wellicht bekend heb ik mijzelf altijd het gebruik van een privévoertuig ontzegd, in lijn met uw boodschap van armoede. In plaats daarvan maakte ik gebruik van openbaar of ongemotoriseerd vervoer. Ik heb zowel de grillen van het weer als de moeite van treinreizen doorstaan, allemaal om mij te trainen in volharding.

Nu echter wil ik u wijzen op deze opwindende nieuwe mogelijkheid op vervoersgebied. Toegewijd als ik ben aan uw eerste opdracht aan de mens –de zorg voor uw schepping– ben ik overtuigd van mijn noodzaak tot bezit van eerder genoemd voertuig, dat goed is voor het milieu en, in alle nederigheid, mij een geweldige kans zal bieden flexibeler inzetbaar te zijn voor uw Koninkrijk.

Ik ben niet hebberig en laat dus de keuze van een kleur geheel aan u. Ik bid dit gebed in drievoud, vertrouwende op uw verhoring van mijn zeer redelijke aanvraag. Graag ontvang ik de verhoring van dit gebed op de parkeerplaats voor mijn huis op uiterlijk 4 februari. Het zal mijn ongelovige buurman overtuigen van het voordeel van het geloof, waarop hij vermoedelijk zal overgaan tot onmiddellijke bekering.

Met vriendelijke groet,

uw getrouwe, zij het autoloze, dienaar.

Amen.

PS: Mocht u niet aan mijn verzoek voldoen, ben ik van harte bereid dit gebed van meer uitleg of verdere uitwerking te voorzien.

Voortprevelen

Soms als ik bid, zijn er momenten waarop ik mezelf hoor en denk: ik prevel voort als een heiden! (Matteüs 6:7) De woorden ploffen mijn mond uit als een kameel in de woestijn. Ik blijf maar praten, maar besef dat het geen kant opgaat.
Ik heb ontdekt dat het meestal door één van deze drie redenen komt.

  1. Ik ben moe of gejaagd. Feitelijk betekent het ‘Ik ben eigenlijk niet in de stemming voor bidden, maar ik denk dat ik moet’.
  2. Het zijn gebeden waarvan ik weet dat het niet het soort gebed is dat God verhoort. Een zelfzuchtig gebed bijvoorbeeld, zoals iets wat feitelijk neerkomt op vragen om een makkelijk leven, of een makkelijke oplossing voor problemen. Diep van binnen weet ik dat het niet klopt, maar toch… Misschien als ik lang genoeg voortprevel, verhoort God me alsnog. Toch?
  3. De derde reden heeft te maken met onzekerheid, omdat ik bang ben dat God niet tevreden is met een kort gebed. Ik heb het gevoel dat ik meer zou moeten zeggen. Misschien beledig ik Hem door gewoon te zeggen wat ik op mijn hart heb, dus blijf ik praten.

Verstoppen

Het komt uiteindelijk hierop neer: Elke reden is een vorm van verstoppen. Net als in de tuin van Eden, vraagt God: ‘Waar ben je?’ Hij zoekt rauwe eerlijkheid en mijn ware zelf. Dat voelt echter behoorlijk naakt. Maar God zegt: ‘Wie heeft je verteld dat je naakt bent?’ Voor mij betekent dat: ‘Je schaamt je, maar wie heeft je verteld dat ik niet om kan gaan met je eerlijkheid? Wie heeft je verteld dat je je moet schamen?’

Ik moet mezelf eraan herinneren me niet te verstoppen als ik bid. God kan prima omgaan met eerlijkheid. Hij is niet onder de indruk van een overvloed aan woorden, maar van jou en mij die onszelf laten zien en aan Hem aanbieden.

 

Deze blog is een bewerking van een overdenking voor drie weken van gebed van Vineyard Groningen. Lees hier de andere.

(Fotocredit: Roberto Nickson)

3 thoughts on “3 redenen waarom ik voortprevel als de heidenen

  1. ‘Oh Lord, want to buy me a Mercedes Benz’ zong Janis Joplin decennia geleden. Electrische auto’s bestonden toen nog niet, met uitzondering van een enkele oldtimer uit 1909, de ‘Baker Electric Car’, die heden ten dage in Jay Leno’s garage staat (te zien op YouTube).

    Ik blijf voorlopig op benzine rijden….

  2. Een heerlijk humoristisch/ironisch begin van deze blog!
    Maar daarna de ‘naakte’ waarheid van hoe ik me soms ook voel.
    En daarna Gods waarheid die onze verstopplekjes kent.

  3. Dan ga ik God vragen om verruiming van mijn financiële situatie.
    Gedwongen door mijn werkgever zit ik in de WAO en krijg al jaren 70% van 70%.
    Gelukkig leeft mijn moeder nog en kan ze me nog wat toeschuiven, maar ze is al 90…
    Heer, ik hoef geen miljonair te worden. Ik heb alle post van postcodeloterij, staatsloterij en bankgiroloterij terzijde gelegd.
    U houdt er niet van dat mensen gokken, dat weet ik.
    Ik ga weer verder lezen over geloofsgenoten, zoals Paulus, Job en Uzelf, die geen kussen had om Uw hoofd op te leggen toen U voor ons naar deze aarde kwam.
    Tenslotte toch maar weer dat lied dat U mij in gedachten brengt:
    ‘Tel je zegeningen één voor één.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.