Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

flying birds freedom

Waarom dwang in Gods naam nooit oké is

Een reactie plaatsen

Mensen die God erbij slepen om anderen te overtuigen van hun eigen gelijk maken me boos. Het gaat dan om mensen die al dan niet bewust God gebruiken als dwangmiddel om anderen te laten gehoorzamen. Het kan een groepsleider zijn die geen tegenspraak duldt, een partner die je wil overtuigen in een ongezonde relatie te blijven, een voorganger die vindt dat je de verkeerde dingen gelooft.

Het maakt me boos omdat het ingaat tegen wie God is. Ze gebruiken God als breekmiddel om macht over anderen te hebben. Om anderen te dwingen hun grenzen over te gaan, in plaats van mensen te beschermen. Het speelt in op angst en schuldgevoel, in plaats van liefde en respect. Het maakt me boos omdat God erbij gehaald wordt om egoïstische redenen, in plaats van om de ander te dienen.

Wat mij betreft overtreden deze mensen het derde gebod: ze misbruiken Gods naam voor hun eigen doeleinden. Daarom moet het duidelijk en helder gezegd worden: Niemand heeft het recht jou iets te laten doen of geloven dat tegen je eigen overtuiging ingaat. Het feit dat God erbij wordt gehaald vind ik extra schrijnend, omdat God juist degene is die vrijheid geeft. Drie perspectieven daarbij.

1. God geeft vrijheid

Ik geloof dat God een God van vrijheid is. We zeggen wel eens dat God geen robots heeft gemaakt omdat Hij wil dat we vrijwillig, uit liefde, voor Hem kiezen. Dat is ook zo. We zeggen dat God er voor gekozen heeft zich te laten inperken door onze vrije wil. Ik heb soms het idee gehad dat dat betekent dat God ons met tegenzin onze gang laat gaan. Nu geloof ik dat God niet anders kan dan vrijheid bieden. In God is geen greintje dwangdrang. Hij vraagt ons vrijwillig lief te hebben, te dienen, te vergeven, maar nooit uit dwang.

2. Jezus geeft vrijheid

Jezus heeft aan het kruis niet alleen onze zonde vernietigd. Hij heeft ook de relatie met God hersteld en ons bevrijd van schuld, schaamte en angst. Daarmee haalt Jezus’ dood de grond onder manipulatief gedrag weg. We zijn vrij om ons niet te laten leiden door anderen die inspelen op zulke gevoelens. Galaten 5 zegt dat Christus ons heeft bevrijd, opdat we in vrijheid zouden leven. Dat neemt niet weg dat het vaak een moeilijk proces is vrij te komen van deze dingen.

3. De Heilige Geest geeft vrijheid

Sinds Pinksteren is de Geest van God er voor iedereen die Hem wil ontvangen. De Geest wijst ons de weg, leert ons dingen, troost ons en brengt ons in lijn met God. Sommige mensen geven je het idee dat zij de enigen zijn die weten wat God wil en tot wie de Geest spreekt. Dat is niet zo. Het is belangrijk zelf te oefenen in het luisteren naar de Geest. Je hebt namelijk de mogelijkheid en de vrijheid om wat anderen zeggen te vergelijken met wat jij denkt dat God tegen jou zegt.

 

Er is nog veel meer over vrijheid te zeggen en dat hoop ik in de toekomst ook te doen. Voor mij betekent het vooral dat ik, in het besef van de vrijheid die God mij geeft, de vrijheid van anderen zoek en vergroot. Dat is ook de reden voor deze blog. Niet om mijn boosheid te spuien, maar in de hoop dat er een aantal mensen zullen zijn die beseffen dat het niet oké is dat ze door anderen onder druk gezet worden in Gods naam.

 

(Fotocredit: Ed Schipul, creative commons)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *