Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

God is geen druiventeler (4 gedachten over de wijnstok)

2 reacties

Als je een Bijbeltekst heel vaak leest kunnen er twee dingen gebeuren. Wat er van die twee gebeurt, is voor een groot deel afhankelijk van je eigen houding. Het eerste is dat het zo bekend wordt, dat je de tekst maar half gaat lezen en alles al wel weet. Het tweede is dat je nieuwe dingen ontdekt en woorden een nieuwe lading krijgen.

Onlangs moest ik voor mijn werk een week lang elke dag Johannes 15:1-8 lezen. De bekende, overbekende tekst over de wijnstok, ranken, landman, vrucht dragen. Zo bekend dat ik hem meestal maar half lees en denk dat ik alles wel weet. Ahum. Tijd om te proberen het zo te lezen dat ik ook nieuwe dingen ontdek. Vier gedachten over deze tekst.

“Zonder mij kun je niets doen”

Dat zegt Jezus. Zonder Jezus kan ik niets doen. Wanneer kan ik wel wat doen? Als ik in Jezus blijf, als klein wijnrankje. Vastzitten aan Jezus, gesnoeid worden, vrucht dragen. Wat klinkt het weer allemaal heerlijk passief. Blijven in Jezus, zijn in Jezus. Het is die relaxte toon die we vaker in de woorden van Jezus tegenkomen. Genade, niet hoeven. Niet per se makkelijk, trouwens. Natuurlijk, dat relaxte is niet het enige, maar wel wat ik zelf het snelst uit het oog verlies.

“Wanneer jullie mijn leerlingen zijn”

Het andere dat Jezus zegt is dat we zijn leerlingen moeten zijn. Discipelen. Volgens mij omvat leerling zijn van Jezus een aantal aspecten. Waar ik het eerste aan denk is luisteren naar wat Jezus zegt. Doen wat Jezus zegt. Maar ook: leren van Jezus, dingen van hen aannemen. En als we kijken naar een rabbi in de eerste eeuw betekent het ook: optrekken met Jezus, je leven met hem delen terwijl hij zijn leven met jou deelt. Gaan waar Jezus gaat. En al laatste: uitgezonden worden. Leerling van een rabbi zijn, omvatte je hele leven.

“Heb elkaar lief”

In dit Bijbelgedeelte heeft Jezus het over vrucht, meteen daarna spreekt Hij over liefde. Vervolgens zegt Hij dat hij ons heeft opgedragen op pad te gaan en vrucht te dragen. Vlak daarna draagt hij ons op elkaar lief te hebben. Is liefde de vrucht die we zien als we aan de wijnstok blijven? In ieder geval zijn in deze toespraak van Jezus vrucht en liefde innig verbonden. Galaten was nog niet geschreven, maar daar noemt Paulus liefde als eerste bij de vrucht van de Geest. Nog een gedachte: vrucht is het zichtbare deel van in Jezus blijven. Aan de vrucht herken je de boom.

“Mijn Vader is de wijnbouwer”

Het woord dat hier vertaald is met wijnbouwer is een algemener woord dat landman, landbewerker betekent. Toch is wijnbouwer een goede vertaling als we kijken naar Jezus. Wat is voor hem de vrucht van de wijnstok? De wijn die hij drinkt. God is geen druiventeler. Hij doet in wijn, niet in druiven. De vrucht in mijn leven, de druiven die ik produceer, dient een hoger doel: Gods plan, Gods missie. Of, zoals vers 8 het zegt: Gods grootheid zichtbaar maken.

Dat waren mijn gedachten. Wat zegt deze tekst jou?

 

(Fotocredit: Kym Ellis)

2 thoughts on “God is geen druiventeler (4 gedachten over de wijnstok)

  1. Mooi!
    Wat zegt de tekst mij? Bij een rank kun je niet zien waar de wijnstok eindigt en waar de rank begint. De rank is ook een beetje wijnstok! En het sap van de stok loopt door de rank. Is dat ‘in Jezus blijven’? Je bent als rank, als volgeling, dus nooit los van de stok, van Jezus. En je vruchten krijg je alleen door het sap -de Geest?- van de stok. Als je je eigen gang wilt gaan zul je los moeten komen, gesnoeid moeten worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.